سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که به حکمت شناخته شود، چشمها او رابه دیده وقار و شکوه بنگرند . [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----42705---
بازدید امروز: ----4-----
بازدید دیروز: ----0-----
جستجو:
پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی - ثقلین
 
 
  • درباره من
    پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی - ثقلین
    سید رضا مؤدب
    از سال 1354 به شهر مقدس قم براى تحصیل به حوزه علمیه مسافرت نمودم و تا دوسال در مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانى به مقدمات پرداختم در سال 1356 به مدرسه رسالت تحصیل منتقل شدم و دروس سطح یک و دو حوزه را در آنجا سپرى نمودم و از سال 1360 تا 1370 در حوزه علمیه به ادامه تحصیل پرداختم درس مکاسب و کفایه را از محضر استادان گرانقدر حضرت آیه الله علوى گرگانى و حضرت آیات وجدانى فخر، پایانى، ستوده استفاده کردم ودر درس خارج حضرات آیات فاضل لنکرانى، مکارم شیرازى، علوى گرگانى شرکت نمودم و یکدوره فقه و اصول را سپرى کردم. از سال در69به مرکز تربیت مدرس قم مشغول به تحصیل شدم و همزمان در دانشگاه تهران تدریس دروس معارف را آغاز نمودم که تا سال 1378 در دانشکده هاى فنى و مهندسى، علوم، ادبیات، حقوق و ... ادامه داشته است و همزمان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران از سال 1372 در مقطع دکترى ادامه تحصیل داده در سال 1376 فارغ التحصیل در گرایش علوم قرآن و حدیث شدم و از 1376 عضو هیئت علمى دانشگاه قم در آمدم و تا کنون عضو هیئت علمى رسمى دانشگاه هستم. در دانشگاه اصفهان تدریس معارف و در دانشکده علوم قرآنى و حدیث و دانشکده شهید محلاتى سپاه تدریس داشته ام. در دانشگاه قم در موضوعات علوم قرآن و حدیث چندین جزوه علمى تهیه نموده ام. در دانشگاه و دیگر محافل علمى چندین کنفرانس علمى در موضوعات قرآنى ارائه کرده ام در مرکز تفسیر براى طلاب حوزه و در مرکز جهانى علوم اسلامى براى طلاب خارجى تدریس داشته و دارم پایان نامه هاى متعددى در دانشگاه قم و مؤسسه امام خمینى سرپرستى نموده ام چندین کتاب و اثر پژوهشى فراهم آورده ام که در آثار پژوهشى آمده و اکنون نیر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، عضو حلقه کارشناسى مقاله هاى آن مرکز هستم در رادیو معارف و ... مباحثى علمى در موضوعات قرآنى داشته ام. کتب: ‏ 1. نزول قرآن و رؤیاى هفت حرف/ 1378 / دفتر تبلیغات اسلامى قم 2. علم الحدیث / 1378 / احسن الحدیث 3. مفردات قرآن/ 1378 / احسن الحدیث 4. اعجاز قرآن/ 1379 / احسن الحدیث 5. روشهاى تفسیر قران/چاپ اول 1380 /چاپ دوم با ویرایش جدید ۱۳۸۵ / دانشگاه قم 6. علم الدرایه تطبیقى/ 1382 / مرکز جهانى علوم اسلامى 7. درسنامه درایه الحدیث / 1383 / مرکز جهانى علوم اسلامى 8. کتاب تاریخ حدیث/ 138۴ / مرکز جهانى علوم اسلا
  • لوگوی وبلاگ
    پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی - ثقلین

  • مطالب بایگانی شده
  • لینک دوستان من
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی
    نویسنده: سید رضا مؤدب پنج شنبه 87/4/27 ساعت 5:24 صبح

    «کتاب فی علوم‌القرآن»؛ شاهد علامه صدر در پیش‌تازی شیعه در مباحث علوم قرآنی

    گروه اندیشه: علامه «سیدحسن صدر»، صاحب کتاب «تأسیس‌الشیعة» در اثبات پیش‌تازی شیعه در مباحث علوم قرآنی، به «کتاب فی علوم‌القرآن» حضرت امام علی(ع) استشهاد می‌کند.

    حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «سیدرضا مؤدب»، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «سیدرضا مؤدب»، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم، در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس اندیشه، با موضوع «نقش امام علی(ع) در تاریخ و تدوین حدیث»، به مناسبت ولادت مولود کعبه گفت: زمانی‌ که از مصحف حضرت امام علی(ع) یاد می‌شود، منظور قرآنی است که همراه آن توضیحات، شأن نزول، شرح و بیان آیات آمده است و الا قرآن یاد شده در آن‌جا، دقیقا همین قرآن موجودی است که ما در اختیار داریم.

    عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة به بررسی اجمالی دیگر آثار امیرالمؤمنین علی(ع) و نقش ایشان در تاریخ و تدوین حدیث پرداخت و گفت: اثر دیگری که از مکتوبات امام علی(ع) باقی است، مجموعه‌ای است که گاهی با نام «کتاب علی(ع)» یا «جامعه علی(ع)» و یا گاهی با نام «صحیفةالفرائض» از آن یاد می‌شود.

    نویسنده کتاب «تاریخ حدیث» با بیان این مطلب که این مجموعه در واقع مطالبی بوده است که حضرت رسول(ص) املاء و حضرت علی(ع) یادداشت فرمودند، افزود: در واقع این مجموعه در زمان خود پیامبر(ص) شکل گرفته است. امام حسن(ع) از این مجموعه (کتاب علی(ع)) عبارتی دارند که در مصادر حدیثی ـ از جمله مرحوم مجلسی در «بحارالانوار» ـ آن را نقل می‌کنند، امام حسن (ع)می‌فرماید:

    «ان العلم فینا و نحن اهله؛ علم و دانش همه پیش ماست». مقصود از عبارت «علم» همان علوم دینی، معرفتی و الهی است که از آن می‌توان به حدیث هم یاد کرد و بعد امام حسن(ع) می‌فرمایند «و هو عندنا مجموع کله بحذافیره؛ تمام این علوم و دانش نزد ماست.» و در ادامه می‌فرمایند: «و هو عندنا مکتوب باملاء رسول الله و خط علی بیده» این جمله بسیار مهم است؛ یعنی تمام این علوم که به دست ما رسیده است مکتوبی که به املاء پیامبر(ص) و خط حضرت علی(ع) بوده است.

    مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم تصریح کرد: این مجموعه در دوران‌های متعدد توسط امامان معصوم(ع) بر دیگران عرضه شده است و گاهی به آن استشهاد می‌کردند. «صیرفی» یکی از اصحاب امام محمد باقر(ع) می‌گوید: «ما نزد حضرت محمد باقر(ع) بودیم، ایشان کتابی را آوردند و فرمودند: «هذا کتاب علی» و عباراتی را نشان دادند و فرمودند: «هذا خط علی و املاء رسول الله» که این مجموعه هم نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مجموعه‌های حدیثی بعدی داشته و از میراث‌های گران‌قدر حدیثی بوده که نزد ائمه(ع) محفوظ بوده است و از طریق آن‌ها مطالبش منتقل شده و مجموعه‌های حدیثی بعدی شکل گرفتند.

    عضو هیئت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران در ادامه سخنانش، بحث «کتاب فی علوم القرآن» را به میان آورد و اذعان کرد: اثر دیگری که منسوب به حضرت علی(ع) است، کتابی با عنوان «کتاب فی علوم القرآن» است. این مجموعه که در واقع عمدتا مباحث علوم قرآنی؛ مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و یا مطالب تفسیری دیگری بوده است از حضرت علی(ع) به یادگار مانده است.

     دکتر مؤدب:
    اثر دیگری که منسوب به حضرت علی(ع) است، کتابی با عنوان «کتاب فی علوم القرآن» است. این مجموعه که در واقع عمدتا مباحث علوم قرآن؛ مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ و یا مطالب تفسیری دیگری بوده است از حضرت علی(ع) به یادگار مانده است

    این استاد حوزه در تأیید کلام فوق، به سخن علامه «سیدحسن صدر» استشهاد کرد و گفت: علامه سیدحسن صدر که یکی از علمای بزرگ شیعه است و در کتاب «تأسیس‌الشیعه» وقتی می‌خواهد پیش‌تازی شیعه را در مباحث علوم قرآنی یاد کند، می‌نویسد: «اما سائر انواع علوم القرآن فاول من نوعها و قسمها فهو ایضا علی امیرالمؤمنین ...» سایر علوم قرآن و نخستین کسی که آن‌ها را تنویع و تقسیم کرد، حضرت علی(ع) است و یاد می‌کند که این مطالب به نام علوم قرآن بوده و مجموعه‌ای بوده است که از حضرت علی(ع) رسیده است. احتمال می‌رود که این مجموعه‌ای که به نام علوم قرآن بیان می‌شود، بخشی از همان «کتاب علی(ع)» باشد و یا ممکن است خود مجموعه‌ای مستقل باشد که به دست ما رسیده است.

    حجت‌الاسلام مؤدب با اشاره به «اخ القرآن» (نهج‌البلاغه)، تصریح کرد: آخرین مجموعه‌ای که به دست ما رسیده است و امروزه جامعه علمی ما بیشتر از آن بهره می‌برند و مهم‌تر است، مجموعه‌ای به نام «نهج‌البلاغه» است. این اثر بخشی از خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات حضرت(ع) است که عمدتا در آن دوران 5 ساله حکومت رسمی ایشان بیان شده است. آن دورانی که مردم بیشتر به ایشان رجوع داشتند.

    وی با اشاره به این‌که بخش قابل توجهی از نامه‌ها، خطبه‌ها و کلماتی که از ایشان صادر شده است، در کتاب شریف «نهج‌البلاغه» جمع‌آوری شده است، خاطرنشان کرد: زحمت این کار را «سید رضی» از علمای قرن 5 شیعه کشیده است و امروزه در اختیار ما قرار دارد. هم‌چنین بر این کتاب شرح‌های فراوانی نوشته شده است. به طوری که آقا بزرگ تهرانی در کتاب «الذریعة فی تصانیف الشیعة» از 150 شرح و علامه امینی در کتاب «الغدیر» از 80 شرح نام می‌برند که بر این مجموعه نگاشته شده است.

    عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص)العالمیة در ادامه سخنانش گفت: آثار دیگری هم، هم‌چون «کتاب السنن و القضایا و الاحکام» یا «کتاب التعلیقات النحویة» یا آثار دیگری که در کتاب‌های تاریخ حدیث ثبت هست، به حضرت علی(ع) اختصاص دارد که باید برای اطلاعات بیشتر به کتب تاریخ حدیث رجوع شود. نهایتا این‌که حضرت علی(ع) در قرن اول نقش بسیار زیادی داشتند، در این‌که فرمایشاتشان که همه کلام الهی بوده و به نحوی وحی با واسطه است، مضبوط و مکتوب شود تا به نسل‌های بعد منتقل شود. چه آن‌هایی که خود امام(ع) دست به قلم شدند، چه آن‌هایی که پیامبر(ص) املاء فرمودند و امام علی(ع) نوشتند و چه آن‌هایی که ایشان دستور به نوشتن دادند و یا اهمیت نوشتن را بیان کردند.

    دکتر مؤدب در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: الحمد‌الله نسل بعد از حضرت علی(ع)؛ یعنی امامان معصوم(ع)، همین میراث گران‌قدر را حفظ کرده، تداوم داده و معارفی بر آن افزودند و همه این‌ها تا حدود قرن سوم و چهارم به عنوان مجموعه‌های حدیثی یا اصول اربعمائه مکتوب شد و در قرن 4 و 5 توسط عالمان و محدثان بزرگ شیعه؛ مانند شیخ کلینی، صدوق و طوسی، ضبط و به عنوان کتب اربعه تدوین شد که امروزه در اختیار همه جویندگان حدیثی است.


        نظرات دیگران ( )


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • سردبیر فصل نامه علمی پژوهشی شیعه شناسی
    پیشتازی شیعه در مباحث علوم قرآنی
    تاریخ حدیث
    ترجمه قرآن، حلقه ‌واسطه‌ میان متن و مخاطب است
    کلینی
    کتاب «فرقان الحق» منزلت و ثبات قرآن را به چالش می‌کشد
    نقد اندیشه های ذهبی
    اندیشه‌ قرآنی پژوهشگران در تعامل با یکدیگر ارزشمند‌تر است
    [عناوین آرشیوشده]